تاُسیس مترو تهران
در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب، شرکت راهآهن شهری تهران و حومه ( مترو) به دولت انتقال یافت. طی سالهای ۱۳۵۹-۱۳۵۴ تأمین بودجه از محل بودجه عمومی به منظور عملیات اجرایی مترو استمرار داشت تا اینکه به دلیل شرایط جنگی طی سالهای ۱۳۶۶-۱۳۶۰ احداث آن متوقف شد. از سال ۱۳۶۶ با تشکیل کنسرسیومی از بانکها اعتبار مورد نیاز احداث مترو به صورت تسهیلات ریالی و استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) تأمین شد. شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) در سال ۱۳۷۹، با تصویب هیأت وزیران به شهرداری تهران منتقل شد و اساسنامه آن در همان سال به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.
سال ۱۳۵۴ تصویب قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) سال ۱۳۵۶ شروع عملیات اجرایی.
سال های ۶۵-۱۳۵۹ توقف کامل طرح به دلیل جنگ تحمیلی.
سال ۱۳۷۴ عقد قرارداد برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط ۱ ، ۲ و ۵
سال ۱۳۷۷ بهره برداری از قطار سریع السیر تهران – کرج
سال ۱۳۷۸ بهره برداری از بخش غربی خط ۲، از ایستگاه صادقیه (تهران) تا امام خمینی (ره)
سال ۱۳۸۰ بهره برداری از نیمه شمالی خط یک، از ایستگاه میرداماد تا علی آباد به طول ۱۴٫۶ کیلومتر و ۱۷ ایستگاه.
سال ۱۳۸۱افتتاح و بهره برداری از پایانه و تعمیرگاه غرب خط ۲ متروی تهران * بهرهبرداری از خط یک از ایستگاه علیآباد تا حرم مطهر به طول ۱۰٫۸ کیلومتر و ۳ ایستگاه.
سال ۱۳۸۲ بهره برداری از بخش شرقی خط ۲، از ایستگاه امام خمینی (ره) تا بهارستان به طول ۲ کیلومتر و ۲ ایستگاه.
سال ۱۳۸۳افتتاح و بهره برداری از ایستگاه ایران خودرو (خط ۵) * بهرهبرداری از خط ۵ از ایستگاه کرج تا گلشهر به طول ۱۰کیلومتر.
سال ۱۳۸۴ افتتاح و بهرهبرداری از ایستگاه چیتگر (خط ۵) افتتاح و بهرهبرداری از ایستگاه باقرشهر (خط ۱) افتتاح و بهرهبرداری از پایانه فتح آباد غزاله طبرسی دانشجوی کارشناسی خط و سازههای ریلی دانشکده مهندسی راهآهن- دانشگاه علم و صنعت